Samenwerkingsovereenkomst
De fase waarin gezocht is naar financieringsmogelijkheden wordt afgesloten met Samenwerkingsovereenkomst (SOK). In deze overeenkomst wordt tussen de verschillende partijen afgesproken wie welke kosten betaalt, zowel de investeringskosten als ook de kosten na oplevering, in de gebruiksfase.
Een model dat tot nu vaak voorkomt is die waarbij de vastgoedbeheerder de kosten van de bouwkundige voorbereidingen (zoals loze leidingen) voor zijn rekening neemt, te verrekenen in de huur, terwijl de zorgorganisatie de bekabeling, de hard- en software componenten betaalt. Zie hiervoor als voorbeeld tabel 1.
Tabel 1. Overzicht onderdelen en verantwoordelijkheid kosten
Bestaande (in hoofdzaak) uit | Voor rekening van | |
Technische ruimte(n) (bouwkundig) | Centrale verdeelinrichting, patch-/serverruimte (MER/SER) | Vastgoedbeheerder |
Technische ruimte (installaties) | Servers, patchkasten | Zorginstelling |
Infrastructuur algemeen (gebouw) | Leidingschachten, kabelgoten, kabelladers, buisleidingen | Vastgoedbeheerder |
Infrastructuur specifiek (groepswoningen) | Aansluitpunten, buisleidingen | Vastgoedbeheerder |
Bekabeling | Kabels en bedrading | Zorgorganisatie |
Componenten installatie | Decentrale (mini)servers (DAP, MCU), schakelmateriaal, actoren, sensoren, schermen (interfaces) | Zorgorganisatie |
Componenten bouwkundig | Deurautomaten, afsluitbare tourniquets trappen, verstevigde kozijnen, elektronische sloten | Zorgorganisatie |
De installatie wordt onder verantwoordelijkheid van de projectmanager bouw van de vastgoedbeheerder aangelegd en bij oplevering overgedragen aan de zorgorganisatie, die dan eigenaar van de installatie wordt en service en onderhoud op zich neemt.
Ook zinvol is het om nu te bepalen hoe de domotica-leverancier in het bouwproces wordt ingepast, als nevenaannemer, dan wel onderaannemer van bouwkundig of installatie aannemer.
Dit alles dient in een SOK te worden vastgelegd, of in een sideletter bij de reguliere SOK.
Bron: Handleiding implementatie woonzorgtechnologie (DOMOTICA) Espria
Stap 1: (Zorg)dienst ontwerpen en (maatschappelijke) business case opstellen
Stap 2: (Zorg)dienst uitwerken
Stap 3: Functies technologie uitwerken
Stap 4: Afronden (maatschappelijke) business case en besluitvorming
Stap 5: Voorbereiden en uitvoeren implementatie
Terug naar overzicht Stappenplan Thuistechnologie voor Corporaties