Skip to content

Samenwerkingsovereenkomst

De fase waarin gezocht is naar financieringsmogelijkheden wordt afgesloten met Samenwerkingsovereenkomst (SOK). In deze overeenkomst wordt tussen de verschillende partijen afgesproken wie welke kosten betaalt, zowel de investeringskosten als ook de kosten na oplevering, in de gebruiksfase.

Een model dat tot nu vaak voorkomt is die waarbij de vastgoedbeheerder de kosten van de bouwkundige voorbereidingen (zoals loze leidingen) voor zijn rekening neemt, te verrekenen in de huur, terwijl de zorgorganisatie de bekabeling, de hard- en software componenten betaalt. Zie hiervoor als voorbeeld tabel 1.

Tabel 1. Overzicht onderdelen en verantwoordelijkheid kosten

Bestaande (in hoofdzaak) uitVoor rekening van
Technische ruimte(n) (bouwkundig)Centrale verdeelinrichting, patch-/serverruimte (MER/SER)Vastgoedbeheerder
Technische ruimte (installaties)Servers, patchkastenZorginstelling
Infrastructuur algemeen (gebouw)Leidingschachten, kabelgoten, kabelladers, buisleidingenVastgoedbeheerder
Infrastructuur specifiek (groepswoningen)Aansluitpunten, buisleidingenVastgoedbeheerder
BekabelingKabels en bedradingZorgorganisatie
Componenten installatieDecentrale (mini)servers (DAP, MCU), schakelmateriaal, actoren, sensoren, schermen (interfaces)Zorgorganisatie
Componenten bouwkundigDeurautomaten, afsluitbare tourniquets trappen, verstevigde kozijnen, elektronische slotenZorgorganisatie

De installatie wordt onder verantwoordelijkheid van de projectmanager bouw van de vastgoedbeheerder aangelegd en bij oplevering overgedragen aan de zorgorganisatie, die dan eigenaar van de installatie wordt en service en onderhoud op zich neemt.
Ook zinvol is het om nu te bepalen hoe de domotica-leverancier in het bouwproces wordt ingepast, als nevenaannemer, dan wel onderaannemer van bouwkundig of installatie aannemer.
Dit alles dient in een SOK te worden vastgelegd, of in een sideletter bij de reguliere SOK.

Bron: Handleiding implementatie woonzorgtechnologie (DOMOTICA) Espria